Salvador Dali |
Dalí Salvador (1904-1989), hiszpański malarz i grafik, związany z ruchem surrealistycznym. Od 1921 studiował na madryckiej akademii. Około 1924 uległ wpływom malarstwa metafizycznego, a także kubizmu i futuryzmu. W tym czasie zapoznał się z poglądami S. Freuda. Dali z talentem się urodził. Jeszcze dobrze nie wyrósł mu pierwszy meszek pod nosem, a już widać było, że przy drobnej pomocy z małego Salvadora może wyrosnąć całkiem dobry malarz. Młodzieniec trafił więc na kurs rysunku.
Nauka nie poszła w las i już jako czternastolatek Dali mógł pochwalić się swymi pierwszymi wystawami. Salvador dostał się do prestiżowej Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych. Najwyraźniej standardowy tryb edukacji nie pasował młodemu geniuszowi – Salvador dwa razy wydalany był z uczelni i szkoły tej nigdy nie skończył. Uwalających go na końcowych egzaminach wykładowców Dali uważał za niegodnych swego zawodu, niewykwalifikowanych ignorantów.
Jako młodzieniec, Salvador spotkał się z samym Pablem Picassem. Dali był pod ogromnym wrażeniem swojej wizyty w pracowni mistrza. Jednak po latach surrealistyczny geniusz stwierdził, że jeden jego obraz jest więcej wart niż wszystkie dzieła Picassa.
Salvador Dali |
Będąc jeszcze w szkole, początkujący malarz zaczął wykazywać wyjątkowe upodobanie do bycia w samym sercu uwagi. Pewnego razu spadł ze schodów. Gdy oczy uczniów skierowały się na poobijanego Salvadora, ten poczuł się zachwycony takim wyróżnieniem. Od tego czasu Dali codziennie zaliczał upadek ze schodów, za każdym razem radując się spojrzeniami swych rówieśników.
W 1927 namalował pierwsze obrazy o charakterze surrealistycznym: Aparat i
ręka oraz Krew jest słodsza od miodu. Od 1928 w Paryżu, gdzie związał
się z grupą surrealistów, m.in. A. Bretonem, G. de Chirico i M. Ernstem. Współpracował z ich
czasopismami, m.in. z Minotaure. Opierając się na psychoanalizie stworzył
własną koncepcję twórczą (którą nazwał metodą paranoi krytycznej), mającą na
celu obiektywizację stanów podświadomości. W okresie tym powstały słynne obrazy
Dalego (będące jednocześnie sztandarowymi dziełami surrealizmu), w których
precyzyjnie i naturalistycznie przedstawiał niezwykłe wizje tworzone przez
wyobraźnię i niesamowite halucynacje czerpane z podświadomości: Ponure
zabawy (1929), Trwałość pamięci (1931), Narodziny płynnych
pragnień (1932), Płonąca żyrafa (1935), Kanibalizm jesieni
oraz Przeczucie wojny domowej (oba 1936).
Salvador Dali |
Pod wpływem pobytu (1937) we Włoszech zaczął nawiązywać do włoskiego renesansu
(zwłaszcza Rafaela ), co było przyczyną
wykluczenia go z ruchu surrealistycznego. W latach 1940-1955 w USA, gdzie obok
dzieł w dawnym stylu (Dziecko geopolityczne obserwujące narodziny nowego
człowieka 1943) malował obrazy realistyczne. Potem wrócił do Hiszpanii i
uległ wpływom miejscowego baroku (Odkrycie Ameryki przez Krzysztofa
Kolumba 1958-1959). Malował eklektyczne obrazy religijne (Kuszenie św.
Antoniego 1946, Ostatnia wieczerza 1955). Tematem wielu jego
ówczesnych obrazów jest jego żona Gala.
Salvador Dali |
Twórczość Dalego należy do nurtu przedstawiającego. Posługując się tradycyjną
techniką w sposób iluzjonistyczny imitował materialność przedmiotów łącząc je w
fantastyczny, niespotykany w świecie realnym sposób, przez co uzyskiwał efekt
dziwności, niezwykłości i tajemniczości (np. miękkie jak naleśniki zegarki czy
kawałek zdartej skóry mrugający powieką). Obrazy Dalego cechuje doskonały
rysunek, akademicka faktura, fotograficzna dokładność w przedstawianiu
szczegółów i nastrój wizji i halucynacji, często z erotycznymi podtekstami.
Salvador Dali |
Napisał m.in. autobiografię La vie secrète de Salvador Dali (1942) i Dziennik geniusza (1964, wydanie polskie 1993).
Salvador Dali |
Salvador Dali |
100 najważniejszych zdjęć świata. Philippe Halsman, Salvador Dali |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz